SyklerForSynsSkyld

SyklerForSynsSkyld
Photo: Bjørn Isaksen, Journalist for LP

Unnagjort så langt

lørdag 3. juli 2010

Dag 13: Namsos - Dønna:) Hjemme til slutt


Kl 09.30 er telte pakket og frokosten spist. Litt støl var jeg fra dagen i forveien, men det gikk fort over, så snart jeg kom ut på de flate, fine veien mellom Namsos og Høylandet. Fem mil var unnagjort før jeg stoppet for første kaffe og lunsj.

Dette var den første dagen med strålende vær siden Haukeli, og jeg sykler i 3 timer kun iført sykkelbukse og sko. Jeg veit ikke hva som har skylda for at kilometerne gikk så fort og lett unna; om det var mindre luftmotstand, flate veier, eller at jeg nærmet meg hjemme.

Litt før fire kommer jeg rett før avgang syklende inn på ferja mellom Holm og Vennesund.

Jeg skulle til Brønnøysund å ta en prat med en optiker, men han var på ferie for tiden, og oppfordret meg heller til å sykle hele veien hjem. Å kombinere alle ferjene frem til Dønna viste seg å bli umulig på sykkel. 17,1km måtte sykles på 15 min, så her innrømmer jeg nederlag, og at jeg jukset sykkelen opp på en tilhenger.

Jeg kommer meg til Tjøttaferja, men har derifra kun 90 minutter på å nå sisteferja til Dønna, og det er fire mil igjen å sykle. I og med at jeg kommer 10 minutter for sent i land, så vurderer jeg muligheten å heller ta en nærmere ferje over til Herøy, så kan jeg bruke så lang tid jeg vil på en noe lengre strekning til Dønna.

Venterommet i byen har jeg imidlertid sovet på flere ganger, så om det ikke skulle gå, så slipper jeg i vertfall teltet.

Mamma ringer til ferja, som godtar å holde den i 3-4 minutter. Dette viser seg å være unødvendig, for jeg kommer inn 2 minutter før avgang, med de fire siste av 25 mil unnagjort på 78 minutter. Dette var en utfordring til meg selv, og en glimrende siste innspurt til å toppe en 13 dagers lang sykkeltur.




6 kommentarer:

  1. Flinken! Kvil deg godt heima, og kos deg masse i Serbia :)

    -pida

    SvarSlett
  2. Imponerende, Nikola! Håper du fikk litt oppmerksomhet rundt det gode formålet, og.
    (Og penger i bøssa)
    God sommer og lykke til! hilsen Janne dekan

    SvarSlett
  3. Super bra Nikola!
    Håper du får en fin sommer og en flott start på optikerkarrieren i Trondheim.

    SvarSlett
  4. Dritbra Nikola! God sommer videre!
    - Bårdis

    SvarSlett
  5. Jeg er egentlig ikke så veldig imponert fordi du klarer abslutt alt uten noe problem:)
    Det var veldig godt å se deg igjen i Molde og enda bedre er at du trygg hjemme hos familien i Dønna.
    Gleder meg masse å treffe deg og de andre den 6. august.
    stor klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Litt sent men.....GRATULERE SÅ MASSE Nikola!!!! Veldig bra jobba :o) Klemmer fra alle på LIFE. Rakel

    SvarSlett